Eerste weken school en meer - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laura Burk - WaarBenJij.nu Eerste weken school en meer - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laura Burk - WaarBenJij.nu

Eerste weken school en meer

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 September 2014 | Zweden, Umeå

De vorige keer dat ik iets geschreven heb is alweer 2,5 week geleden. In de tussentijd is er weer ontzettend veel gebeurd!! Hoogste tijd dus voor een nieuw verhaal.
Laten we verder gaan op de donderdag 28 augustus.
Dit was nog in de introductie week. Op donderdag heb ik een tour door de bibliotheek gehad. WOOOW wat een enorm groot ding is dat 3 verdiepingen met alleen maar boeken....... ow en natuurlijk werk ruimtes. netzoals in de UB in Groningen dus dat scheelt wel. Wat mega gaaf is, is de opslagruimte in de kelder. Een enorme ruimte met allemaal verschuifbare kasten waar dus duizenden boeken in staan opgeslagen... Echt gaaf. Eigenlijk elk boek wat je nodig hebt is wel te vinden. Ideaal. Na de tour ben ik samen met twee (ondertussen echt vriendinnen) naar het Nydalasjon (meer) gelopen.het was ongeveer een half uurtje lopen. Een super groot meer (ongeveer 10km rondom) met mooi bos eromheen en mooie plekken om kampvuurtjes te maken en te BBQen. Dat mag ook allemaal gewoon, er zijn zelfs opslaghokjes voor hout die regelmatig worden aangevuld. Echt geweldig. Het weer was niet zo geweldig, maar om het even gezien te hebben was erg tof.
Vrijdag was de informatie dag over het Department Social Work. Wij zitten daar allemaal netjes om 14.00 te wachten, om 14.30 kwam er eindelijk iemand binnen, die ons eigenlijk niet zoveel kon vertellen. De persoon die dit wel moest doen, was zoek. hahaha goeie voorbereidingen dus ook hier. 's avonds was er door het buddyprogram een speciaal buffet geregeld voor alle internationale studenten. Daar heb ik weer wat leuke andere mensen leren kennen. 's avonds nog een drankje op het terras. (ik noem geen prijzen.....) en er was vanaf 21.00 een film avond in het park. Dus daar hebben we naar korte Zweedse filmpjes gekeken. Erg leuk, maar ook mega koud dus om 22.00 naar huis gelopen.
Zaterdag was de opening van het 6e seizoen van de Sami. We hadden met een groepje afgesproken om daar heen te gaan. Nou bleek dus veel kleiner dan we dachten, maar toch leuk om wat van te zien en we zijn de hele zaterdag lekker in de stad geweest. Zondag rustig dagje en poging gedaan om uit te zoeken hoe alles voor mijn lessen werkte, wat ik dus niet echt begreep haha. Maandag hebben ze mij dit gelukkig allemaal duidelijk uitgelegd. Om 10.00 begon mijn eerste les. Nouja 10.00 is hier dus 10.15 schijnt normaal te zijn dat alle lessen een kwartier later beginnen dan op het rooster staat haha. Erg leuke eerste schooldag gehad. Wel vermoeiend omdat alles in het Engels is. dat is best even omschakelen, maar ondertussen gaat dat helemaal goed.
Op dinsdag volgde meteen mijn tweede probleem met betrekking tot de lessen. Mijn engelse course valt namelijk tegelijk met mijn andere. Dus nou maar weer opzoek naar een andere course. Allemaal gelukt en nu volg ik een online course over de Viking ages. Super interessant wel, had ik niet verwacht, maar het is best leuk haha. En ik kom zo mooi aan al mijn punten. Dinsdag avond was de opening van het Buddyprogram. We ontmoette onze volledige buddy groep en al onze buddy's net de Keiweek super leuk!! We hebben een hele leuke groep en leuke buddy's dus komend halfjaar komt dat wel goed :) 's avonds even op stap geweest (na een uur in de rij te hebben gestaan) in de plaatselijke kroeg/bar/discotheek Local. erg gezellig maar mega duur betaal gewoon even 5,50 voor een biertje!!!! Dronken zal ik dus niet worden..
Op donderdag had ik met twee andere afgesproken om in een zwembad te gaan zwemmen. We hebben een 10ritten kaart gekocht om daar regelmatig lekker baantjes te trekken :) heerlijk.
Zaterdag was de buddyprogram Teambuilding. Hilarische spelletjes haha. Super leuke dag gehad met geweldig mooi weer 19 graden echt super dag. 's avonds begon de preparty al om 18.00 :O dat is normaal hier en om 21.00 gingen de deuren van de kroeg open. dus om 22.30 was iedereen al compleet dronken. Echt bizar om te zien. Ik was ook al erg moe en samen met een vriendin zijn we om 23.00 naar huis gefietst. Dat is dus niet zo makkelijk als in Groningen. Want ik moet een berg op fietsen..... Was compleet kapot toen ik op mijn kamer aan kwam.
Dan deze week alweer samen met een vriendin hadden we ons ingeschreven voor de gratis cursus folkdancing op Maandag avond. We hebben ons kapot gelachen, echt super leuk, een hele enthousiaste meneer die les geeft. echt zijn passie dat kun je duidelijk zien. En ik vind het geweldig! Na het dansen zijn we naar het meer gegaan om het Noorderlicht te spotten, ter vergeefs. Dinsdag en woensdag vooral bezig geweest met het schrijven van mijn 1e paper wat woensdag ingeleverd moest worden. Best even aanpoten, maar erg interessant op school. Vooral aan het kijken hoe het staat met de verzorgingsstaat hier in Zweden en dat vergelijken met Nederland. Super leuk om te onderzoeken.
Donderdag had ik beetje dipje, ik had overdag niet zoveel te doen en wilde wel even naar huis voor een knuffel ofzo. 's avonds had ik een verjaardag dus dat was een goede afleiding, Erg gezellig ook. Nog een keer geprobeerd voor het Noorderlicht, deze keer was het te bewolkt.
Vrijdag hadden we 's avonds een BBQ bij het meer en dit keer hadden we wel geluk om 22.30 zagen we het Noorderlicht. Wat een mooie ervaring is dat zeg. Bijna alle internationale studenten waren bij het meer aan het genieten van dit prachtige natuur verschijnsel. Mijn vriendin heeft een hele goede camera en heeft een aantal prachtige foto's gemaakt, die ik later zal plaatsen. Uiteindelijk rond 24.00 vertrokken omdat het wel erg koud werd en we zaterdag om 8.30 met een auto naar de Hoga kusten zouden vertrekken.

Gister stond ik dus samen met 2 andere vrienden te wachten op twee vrienden die met de gehuurde auto ons zouden komen halen in Alidhem. Als eerste zijn we naar een kabelbaan gegaan stukje onder het national park. Dit is een klein skigebiedje maar prachtig mooi uitzicht en we hebben daar een heel stuk gelopen en
geklommen om bij een grot uit te komen. Was een heftige wandeling over rotsen en van alles en nog wat, maar we hebben het gehaald en het was prachtig! Toen we na 2 uur weer beneden bij de auto waren zijn we naar de grote brug geweest, wat een kleine versie van de golden gate bridge moet zijn. Dit was ook een mooi uitzicht. Om onze dag af te sluiten in het nationaal park, waar we redelijk snel naar de top gelopen zijn, vooral omdat het al 17.00 was en we op tijd weer terug moesten zijn voordat het donker werd rond 19.30. Boven op de top hebben we wel genoten van een prachtig uitzicht. En we waren uiteindelijk om 19.15 terug bij de auto en zijn terug gereden met een prachtige zonsondergang. Echt een geweldige dag gehad. Er staan al een aantal foto's op Facebook hiervan en ik zal enkele hier plaatsen.

Zo weer een heel verhaal, waarvan ik hoop dat het nog weer een beetje te begrijpen is!

Tot de volgende keer!!

  • 14 September 2014 - 16:09

    Margreet Boerman:

    ik ben blij dat je geniet,have fun en tot horens maar weer.kus kus

  • 14 September 2014 - 17:08

    Margreet:

    Mooie foto's op facebook, prachtig om dit allemaal mee te maken! XX

  • 14 September 2014 - 20:18

    Meike:

    Lauu, ik mis een fiets! Haha, klinkt lekker en goed allemaal :) En de natuur ziet er zooo mooi uit!

  • 14 September 2014 - 22:02

    Lia:

    Hoi Laura, wat heb je weer een mooi stukje geschreven. Zo blijven we lekker bij. Ook hele mooie foto,s lekker genieten daar hoor. Groetjes Van Sjaak en mij xxx

  • 14 September 2014 - 22:04

    Laura Burk:

    Dank jullie wel allemaal!! En Meike natuurlijk heb ik een fiets!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Halfjaar studeren in Zweden.

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 7385

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Halfjaar studeren in Zweden

Landen bezocht: