Finland trip, broer op bezoek en de laatste week! - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Laura Burk - WaarBenJij.nu Finland trip, broer op bezoek en de laatste week! - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Laura Burk - WaarBenJij.nu

Finland trip, broer op bezoek en de laatste week!

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 December 2014 | Finland, Ylläsjärvi

Hej alla,

Dit zal alweer mijn laatste blog van 2014 worden. Jeetje wat is de tijd voorbij gevlogen zeg! Alweer 4 maanden geleden dat ik mega aan het stressen was of al mijn spullen wel in mijn tas paste en hoe ik dat allemaal moest gaan doen daar in mijn eentje. En nu ben ik aan het stressen omdat ik iets te veel kerstcadeaus heb gekocht en mijn tas dus weer bijna te zwaar is.... OEPSIE.. het is maar goed dat ik nog weer terug kom om de rest van mijn zooi op te halen haha.

Goed laten we verder gaan waar we gebleven waren.
Mijn vorige blog ging over mijn tripje naar Kiruna. Nadat ik terug was had ik voor die week grootste plannen om goed bezig te gaan met school. Dit is lichtelijk mislukt.... Ik heb echt wel mijn best gedaan hoor..., maar het wilde gewoon niet helemaal lukken..... Dus heb ik van alles en nog wat gedaan, maar niet heel veel nuttigs.
Maandagavond hadden we nog een laatste movienight ingelast met de Christmas carol, omdat we al zo lekker in de sfeer zitten haha. Woensdag hadden we het afscheidsetentje van Steffi. Het was erg gezellig bij "it's only rock 'nd roll" een Amerikaanse burger tent. Na het etentje zijn Steffi en ik nog naar een laatste dansavond gegaan die georganiseerd was. Ook weer super leuk en heel erg gezellig. Jammer om van al die mensen afscheid te nemen. Maar misschien houden we in Januari nog een dansavond met degene die er dan nog zijn, dus wie weet.
Donderdag was het helaas tijd voor Steffi om weer naar huis te gaan, terug naar Duitsland, Münster. Dat vond ik wel echt mega jammer. Ik heb zoveel leuke dingen met haar gedaan en beleefd en we konden ondertussen echt op elkaar bouwen. Gelukkig had ik meteen al wat afleiding want er stond een volgende trip gepland naar Fins Lapland! 's nachts om 2.30 hadden we (Ik, Floor en nog 2 meisjes uit mijn buddygroep) een taxi vanaf de Lidl naar het centraal station en daar stond een grote groep internationale studenten uit Stockholm ook al te wachten. Er kwam een grote touringcar aan om 3.00 vertrokken we richting Finland met Elandz studenttrips. De reisleider was een leuke gast die zelf ook nog aan het afstuderen was. Ook de buschauffeur was nog een jongen vent dus dat maakte het al met al wel gezellig in de bus. Gelukkig heb ik wel een beetje kunnen slapen onderweg zodat ik niet al te brak op de foto hoefde in Santa Village, waar onze eerste stop was. Dit ligt in Rovaniemi, Finland. Een grote poppenkast natuurlijk, waar je je blauw betaald aan een foto met de beste man en allerlei kitscherige souvenirs. Maar het was zeker leuk om een keer meegemaakt te hebben en daarbij staat het op de Poolcirkel dus heb ik die ook in Finland weer gezien!
Na Santa Village was het nog een paar uurtjes rijden totdat we bij de cottages waren waar we in verbleven de komende dagen. Super leuke huisjes waar we met de 4 meiden in konden en we hadden een eigen Sauna, echt helemaal super. Voordat we bij de cottages waren hebben we een stop gemaakt om wat boodschappen te doen voor het avond eten. Om het lekker makkelijk te houden hadden we een spaghetti gemaakt, smaakte prima en we hadden meteen genoeg over voor de dag erna. Iedereen was erg moe en Floor en een van de andere meisjes, Lisa, gingen vast slapen. Sandra en ik wilde toch echt wel even de sauna in, maar voor we door hadden hoe dat ding werkte was het 22.00, maar goed even uurtje sauna en toen ook snel op bed, want we waren gebroken, na z'n nacht in de bus.

De volgende dag Zaterdag 6 december was het voor een groot deel van de groep tijd voor de snowmobile tocht, dit heb ik niet gedaan, aangezien ik het in Kiruna al gedaan had en het niet helemaal mijn ding was. De rest van de groep ging door naar Ylläs een skidorpje niet ver van de cottages vandaan. Floor en ik hadden bedacht om het snowshoe hiking te proberen, we hadden gedacht dat het een soort tour zou zijn met een gids enzo, maar helaas je kon die rare dingen ophalen bij het skicentrum en een kaartje en zoek het verder maar uit..... Nou dat hebben we geweten. Op die hele kaart konden we geen snowshoe hiking pad vinden, dus zijn we maar gewoon gaan lopen, bleek op het langlauf parcours te zijn, maar we liepen op het midden dus naar ons idee deden we niemand kwaad.... Daar dachten de langlaufers anders over en na een uur chagrijnige blikken gekregen te hebben en rare woorden naar je hoofd geslingerd, waren we er wel een beetje klaar mee en zijn we terug gegaan naar het centrum, waar wat restaurants waren ed. Floor had nog nooit geskied en zag het die middag ook niet meer zitten om nog te proberen. Ik ben echter mijn sneeuwschoenen gaan inruilen voor ski spullen en ben snel de berg (tenminste zo ver we konden..) op gegaan om een paar keer naar beneden te donderen. Helaas was er blijkbaar te weinig sneeuw op de top!? waardoor alleen een korte sleeplift open was (voor degenen die dat weten, ongeveer lengte oude unterswartzach) Dus na 10 keer was ik daar wel weer klaar mee en heb ik me bij Floor in het restaurant gevoegd om lekker chocomel te drinken en beetje te genieten van de Wifi die ze daar hadden, aangezien we in de cottage's geen wifi hadden. Om 17.00 vertrok de bus weer terug naar de cottages, via de winkel. 's avonds stond ijszwemmen op het programma, ik met mijn grote mond ging dat ook wel even doen, MY GOD!!!! dat is dus echt best wel koud.. het was wel heel erg gaaf om te doen. We waren met bijna de hele groep in een grote sauna gepropt en een voor een rende iemand naar buiten om het water in te gaan. Het leuke van alles was, dat de steiger er naartoe dus ook al een en al ijs was... tja wat wil je met temperaturen van -5 en water....... Maar goed ik heb het uiteindelijk 3x gedaan en de laatste keer was helemaal tof omdat op dat moment ook het Noorderlicht aanwezig was! echt een heel gaaf moment was dat. We hadden super veel geluk, het noorderlicht was heel sterk en ik heb zelf met mijn camera een paar prachtige foto's kunnen maken! een avond om niet snel te vergeten.

De dag erna met de hele groep weer naar het skiresort, vandaag durfde Floor het aan om toch ook even op de Ski's te staan. Samen naar een oefenweitje waar een lopende band was die omhoog ging. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd Floor een beetje te helpen, maar ze vond het toch nog best wel eng, dus na een paar keer bleef ze toch liever beneden en heeft ze staan kijken. Ik ben toen dezelfde korte sleeplift maar weer een aantal keren opgegaan en heb me daar nog even kunnen vermaken. Dit keer gingen we om 16.00 weer terug met de bus. Alweer de laatste avond in de cottage, dus hebben wij nog weer een sauna gepakt en lekker een rustige avond gehouden. Tot er een paar meisjes voor de deur stonden, de allervriendelijkste reisleider had verteld dat ik daar zat en verpleegkundige was. Er was namelijk een probleem, een van de vriendinnen had een paniek aanval.. Ik heb de meest huis tuin en keuken tips gegeven en ze daarmee terug gestuurd. Het zat me toch niet helemaal lekker dus ben ik samen met de reisleider nog even bij ze langs gegaan. 5 schotse meiden die totaal nergens een idee van hadden en allemaal ongeveer een paniek aanval hadden. Dus heb ik maar beetje rust proberen te creëer en wat tips gegeven, waar ze mee eeuwig dankbaar voor waren. Dus heb ik ook nog even mijn goede daad gedaan op deze reis. :)

De volgende ochtend tas gepakt, huisje schoongemaakt en met z'n allen de bus in op naar de husky farm. Dit was een zeer toeristische ingestelde husky farm en deed niet mee aan competitie of iets dergelijks. De honden waren allemaal super lief en iedereen ging een rondje van 1,5 kilometer op de slee. Het was absoluut weer erg leuk, maar viel wel een beetje in het niet bij wat ik in Kiruna had gedaan. Echter kregen we op het eind wel de kans om even met een puppy te knuffelen, dus dat was dan wel weer super leuk!
En toen was het alweer tijd om richting Umeå te vertrekken. Bij de Ikea in Happaranda gestopt voor de lunch en om 21.30 waren we terug in Umeå. Al met al weer een super geslaagd reisje.

Ondertussen zitten we alweer in week 50. Ik had deze week een Seminar van Viking age course. Kon me er weer niet echt op concentreren aangezien woensdag Mathijs en Marjolein langs kwamen voor een paar dagen. Uiteindelijk heb ik (zelfs toen Mathijs en Marjolein er al waren) toch nog wat in het Seminar kunnen plaatsen.
Woensdag om 16.00 kwamen Mathijs en Marjolein aan op het vliegveld. Het was super slecht weer, storm, regen en natuurlijk ook al donker, dus ze hadden allebei zoiets van wat doen we hier!
Eerst op zoek naar hun slaapplek vlak bij mijn kamer wel, dus dat scheelde. 's avonds bij mij thuis eten gemaakt en lekker gezamenlijk gegeten, daarna zijn ze niet te laat naar huis gegaan, ze waren allebei wel moe. De volgende dag zijn we Umeå gaan verkennen, helaas nog steeds veel regen, dus heel veel konden we niet doen. Ik heb ze het centrum laten zien, waar we lekker koffie hebben gedronken, daarna zijn we even naar de universiteit gegaan, hebben we het meer gezien met een prachtige zonsondergang (14.00) om tot slot nog het Västerbotten museum te bezoeken (museum van de omgeving). 's avonds zijn we gaan bowlen samen met Lore een vriendin van mij.
Vrijdag zijn we rond 9.30 vertrokken richting Sundvall waar we een hotel hadden voor de nacht. We wilde nog stoppen in het National park Skulleskogen, waar ik in het begin van mijn tijd hier ook geweest ben, maar dat was helaas niet mogelijk. De wegen waren super ijzig, waardoor we er zelfs met spijkerbanden nauwelijks op konden rijden. Zelfs Mathijs vond dit toch iets te risky. Dus we waren redelijk op tijd in Sundsvall. Daar ook meteen maar even de Ikea bezocht en een groot winkelcentrum wat erbij zit, om niet te vroeg in ons hotel aan te komen.
Het hotel was prima en erg netjes, en het bed lag heerlijk!
We zijn het centrum van Sundsvall in gegaan en hebben een beetje rondgelopen, maar erg lekker weer was het niet, dus hebben we een leuk kroegje opgezocht en daar hebben we onze avond volbracht met een spelletje kaarten, lekkere drankjes en heerlijk eten.
De volgende dag door naar Gävle, waar Mathijs 3 jaar geleden gestudeerd heeft. Leuk om weer even te zien, alleen herkende ik er weinig van. Geluncht in het centrum en toen was het alweer tijd voor mij om mijn trein terug naar Umeå te halen. Dit was een reis van 5 uur en om 18.45 was ik weer op het centraal station van Umeå. een super timing, aangezien om 19.00 de slotceremonie van het culturele hoofdstad jaar begon. Een leuke lichtshow op het grote plein. Dit was erg gezellig samen met Lore en haar vriend.
Om 21.00 was ik weer terug op mijn kamer.

En toen was alweer de laatste week aangebroken. Maandag heb ik nog gezellig een Kerst "fika" gehouden met een paar vrienden. Dinsdag afscheid genomen van Lore en verder ben ik bezig geweest met laatste kerstcadeaus inkopen, inpakken mijn tas inpakken, wat dus nog leuk gaat worden!
Nou ook nog maar bezig met afstudeer onderzoek alweer voor in Nederland en mijn laatste paper wat ik moet schrijven.

En dan Maandag 22 december 18.15 zal ik weer voet op Nederlandse bodem zetten!! Ik heb er super veel zin in om de feestdagen bij mijn familie en vrienden te zijn :)

Med detta önskar jag er alla en God Jul och ett gnistrande 2015 !

en wat een perfect einde, nu het buiten eindelijk begint te sneeuwen!! Ze voorspellen voor morgen tot 10cm.... We gaan het zien :)

Veel liefs en tot snel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Halfjaar studeren in Zweden.

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 7401

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Halfjaar studeren in Zweden

Landen bezocht: