Weer een maand voorbij - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laura Burk - WaarBenJij.nu Weer een maand voorbij - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Laura Burk - WaarBenJij.nu

Weer een maand voorbij

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 November 2014 | Zweden, Umeå

Hej Alla,

Jeetje de tijd ga zo super snel voorbij! Alweer een maand verder. Ik ben hier nu alweer 3 maanden. Nog iets meer dan 5 weken en dan kom ik weer naar huis voor de kerstdagen. Iedereen om me heen begint nu ook wel beetje af te tellen. Alle dingen worden afgerond en de meeste mensen vertrekken in december naar huis. Steffi vertrekt 4 december al! dat is dus al over minder dan 3 weken! de tijd is echt voorbij gevlogen. Ik heb voor nu nog een aantal leuke dingen in het vooruitzicht en moet ook nog wel een aantal dingen voor school ondernemen dus dat komt wel goed met mezelf vermaken de komende weken.

Nu weer tijd voor een update van de afgelopen weken!
Week 42: Vorige blog ben ik geëindigd in week 41 met de trip naar Tavelsjö. De week erop ben ik samen met Steffi, Lore en Lissa bij elkaar gekomen om onze trip naar Kiruna te gaan plannen. Van 26 tot 30 november zullen we in Kiruna verblijven en we hebben daar allerlei leuke tripjes gepland! Een van de dingen waar ik dus erg naar uit kijk :).
Op de donderdag is het hier op een van de Student Unions mogelijk om mee te eten met de Soup at Skogis. Ze hebben dan grote pannen met soep staan (speciale zweedse bonensoep, goulashsoep en tomaten soep) en na de soep kun je een bordje met pannenkoeken halen en dat alles voor maar 50 SEK dus dat is erg leuk om met een groep heen te gaan. Het was ook erg gezellig. Na het eten zijn we met een paar van de buddygroep nog naar een sauna geweest in Mariehem bij een van de buddy's thuis.
Op vrijdag zijn we met 5 meiden naar de bioscoop geweest. Het makkelijke hier in Zweden is, dat ze alle films gewoon in het engels draaien met ondertiteling. Voor de Duitse meisjes was dit een nieuwe belevenis aangezien het in Duitsland bijna niet mogelijk is een film in het Engels te zien in de bioscoop. We hebben de Mazerunner gezien. Erg toffe film.
Zaterdag was het dan eindelijk tijd voor de Elkfarm trip. Met twee grote bussen gingen we naar de farm toe. Onze buschauffeur was nogal een wilde rijder dus ik was blij toen we er eindelijk waren. De farm bleek veel kleiner dan de meeste van ons eerst hadden gedacht. Bij binnenkomst kregen we eerst een lekker lunch van Elkstoofpot met wat aardappels en Knäckebröd. Die elkstoofpot was echt heerlijk. Daarna werden we opgedeeld in 3 groepen. 1 groep ging naar buiten bij de Elks kijken, 1 groep bleef binnen voor een slideshow (ja nog een echte met ouderwetse dia's!) en de derde groep kreeg een tour in het museumpje. Mijn groep mocht als eerste naar buiten en we mochten bij de kleine Elks in de wei een kijkje nemen en deze konden we ook rustig aaien! echt super leuk. Daarna was het tijd om bij de grote elks een kijkje te nemen, mijn hemel die beesten zijn reusachtig. Omdat ze in hun testosteron periode zitten konden we niet te lang en te dichtbij ze komen, dat vertrouwde de boer niet helemaal. Het zijn toch wilde beesten en je weet nooit wat ze doen. Daarna kregen we de slideshow te zien en mochten we het museum bezoeken. Het was een erg leuke dag.
Zondag wat rustiger aan gedaan, samen met 3 anderen wezen zwemmen in het plaatselijke zwembad en 's avonds was het tijd voor weer een international diner. Dit maar was het de beurt aan de Duitsers en de fransen. Heerlijk gegeten.

Week 43: Maandag weer een schooldagje en test 2 gemaakt voor mijn Viking age course. Deze ook weer gehaald met 13 uit de 14. tot nu toe gaat dat dus goed. Al ben ik wel bang voor mijn assingment nu ik daar de vragen voor heb gezien. We zullen zien hoe dat loopt.
Dinsdag zijn we met een aantal uit de buddygroep gaan Lasergamen. Super leuk en ook wel heel vermoeiend, en ik was niet eens de aller slechtste! viel me alles mee. Daarna nog een potje gepoold en toen was het weer tijd naar huis te gaan.
De rest van de week bezig geweest met school.
Zaterdag was het weer tijd voor een uitstapje. Dit maal een autootje gehuurd om met 4 meiden richting Luleå te vertrekken. Dat ligt zo'n 3 uur noordelijker. Helaas een regenachtige dag, maar we hebben er het beste van gemaakt. We hebben rond gekeken in Gammelstad dat is een oude kerkstad met allemaal leuke oude Zweedse huisjes en een mooie kerk. Bij de parkeerplaats was ook een leuke souvenir winkel waar we weer de nodige inkopen hebben gedaan. Daarna zijn we nog naar een museum geweest in Luleå centrum. Dit was een museum met elke keer andere exposities deze keer ging het over TBC, voor mij dus super interessant en ik vond het erg leuk om te zien hoe dat ze daar vroeger mee om zijn gegaan. Op de terugweg zijn we gestopt bij een Stadium outlet store. Dit is een grote sportwinkel met een hoop winter kleding, daar hebben we dus mooi wat spullen kunnen kopen om ons voor te bereiden op de winter. En ik heb daar de ultieme wanten gevonden!! De wanten hebben namelijk gespreide vingers binnenin. Dus je krijgt niet van die zweet handen, maar wel lekker warm :) echt top ontwikkeling :)
Maar goed zondag was het tijd voor relaxen. Eerst ben ik samen met Steffi naar Loppis geweest, dat is een soort kofferbak markt. Was leuk om even te zien. Daarna zijn we in de bus gestapt richting Umedalen aan de andere kant van Umeå en daar is IKSU Spa. Heerlijk middagje in de sauna en zwembad doorgebracht. Echt top.

Week 44: Tijd voor stress. Jaja leuk al die uitstapjes en leuke dingen doen, maar er schijnt ook nog iets te moeten gebeuren om je schoolpunten te halen... oepsss. Tijd om een laatste paper te gaan schrijven voor het vak Social work in Sweden. Dit viel toch wel beetje tegen. Maar na 3 dagen ploeteren is het me toch uiteindelijk gelukt :) Nu alleen het cijfer nog afwachten haha.
Donderdag was ik super zenuwachting. Om 13.00 had ik mijn seminar over dat paper en om 19.10 zou ik richting Stockholm vliegen om mijn lieve vriendje weer te kunnen zien :) Ik was zenuwachtig voor alles te gelijk en kon me tijdens het seminar ook niet echt meer concentreren maar ik heb me er naar mijn idee goed doorheen geslagen haha. Na het seminar snel naar huis, spullen gepakt, omgekleed en op naar de bus richting het vliegveld. De vliegreis ging allemaal prima, ik heb lekker gelezen en het viel me alles super mee. Eenmaal in de Arlanda Express richting Stockholm werd ik steeds zenuwachtiger... Tjardo zou nu toch wel heel dichtbij moeten zijn. En toen eindelijk op het station kon ik Tjardo weer lekker knuffelen. Het was heel fijn iemand weer zo even vast te hebben. Dat mis ik denk ik nog wel het meeste van hier zijn. Niet even iemand een knuffel kunnen geven...
Na aankomst zijn we samen lekker naar het hotel gegaan het was namelijk al 21.00 dus we zijn vroeg op bed gegaan. De volgende dag tijd om Stockholm te verkennen. We hadden van tevoren een beetje uitgezocht waar we heen wilden en hebben die plaatsen bezocht. Waaronder ook het Architectuurmuseum. Was erg bijzonder en interessant. Verder hebben we wat rondgelopen in Gamle stad (de oude stad) en hebben we lekker gegeten in een mooi restaurant. Heeft ons heel veel geld gekost, maarja je leeft maar een keer zeggen we dan maar. Het was in ieder geval heerlijk om weer samen te zijn. Zaterdag was het vroeg uit bed omdat ons vliegtuig om 10.00 vertrok. In Umeå kregen we onze huurauto die ietsje groter was uitgevallen dan de Polo die ik eigenlijk besteld had.... Namelijk een Subaru Outback! Mega grote wagen met top uitrusting voor de winter. Dat bracht Tjardo en mij meteen op het idee om zondag toch maar een iets uitgebreider tripje te doen dan alleen omgeving Umeå. Zaterdag zijn we eerst nog even het centrum in geweest en heb ik Tjardo wat leuke dingen van Umeå laten zien. 's avonds samen met Steffi en haar broer en schoonzusje gaan poolen in het centrum Duitsland tegen Nederland. en ja mensen het is mogelijk Nederland heeft gewonnen!!!!!!
Zondag was het dus tijd voor onze grote trip. We zijn vroeg vertrokken richting het noorden. We wilden naar de poolcirkel, Jokkmokk en tot het nationalpark Muddus. vanaf hoogte Skellefteå (wat maar 2 uurtje rijden is vanaf umeå) begon er sneeuw in de berm te liggen en dit werd steeds meer tot we echt op helemaal besneeuwde wegen hadden, maar we waren goed voorbereid met een goed auto met spijkerbanden en alles. Dus dit ging allemaal prima. En voor Tjardo was het ook wel een leuke uitdaging. We hebben veel in de auto gezeten, heel veel sneeuw gezien, maar samen echt een super toffe dag gehad! Hele mooie ongerepte natuur met super verse sneeuw echt geweldig. 's avonds laat weer thuis en lekker gaan slapen, want we waren beide kapot.

Week 45:De volgende dag was het tijd voor de Huskyride. Helaas geen sneeuw hier in Umeå dus werd het een ritje met een kickbike. Wat ook erg leuk bleek te zijn. De farm was wat lastig te vinden, maar na een telefoontje toch aangekomen en hebben een top ochtend gehad. Wat zijn die honden sterkt en mooi om te zien. Hele toffe ervaring weer. Terug gereden via een heel mooi natuur pad en 's middags hebben we spelletjes gedaan en een filmpje gekeken op mijn kamer. De volgende dag Dinsdag helaas al weer de laatste dag, hebben we het Vasterbotten museum bezocht. Een museum hier in Umeå over de omgeving, was erg leuk om rond te kijken. Het heeft dinsdag de hele dag gesneeuwd dus veel meer hebben we ook niet kunnen doen en we hebben op mijn kamer lekker samen weer spelletjes gedaan en van elkaars aanwezigheid genoten. 's aovnds hapje gegeten in de pizzeria in Ålidhem. De volgende ochtend was het helaas weer tijd om afscheid te nemen. Door de sneeuw en ijs was het overal spekglad en voordat we de auto schoon hadden was het 9.00... oeps Tjardo vloog om 9.45 gelukkig is het vliegveld dichtbij en kon Tjardo door de douane en gelijk boarden. Ik heb hem bij het raam kunnen uitzwaaien. Omdat ik de auto moest inleveren en daardoor de bus had gemist ben ik terug gaan lopen. Zo ver is het nou ook weer niet. Het was prachtig weer en de omgeving zag er ook super mooi uit met al die sneeuw. Ik heb een heerlijke wandeling gehad.
Steffi was wat vroeger klaar op haar stage en samen zijn we naar het Nydalasjön gegaan om daar ook te genieten van de prachtige besneeuwde natuur. Nu wordt het echt winter!
's avonds nog samen met Steffi een film gekeken. Dat was wel prettig dan was ik nog even niet alleen.
Zaterdag en zondag hebben we een international diner gehad. Zaterdag met de buddygroep was erg gezellig en er waren allemaal super lekkere dingen gemaakt. Ik had uiteraard hutspot gemaakt haha. En zondag hadden we met het vaste groepje besloten Zweedse dingen te gaan maken. Samen met Steffi heb ik Palt gemaakt een soort aardappel ballen. Het smaakte oké maar er zat niet heel veel smaak aan. verder waren er ook Zweedse balletjes en een gerecht met kip, spek, nootjes, saus wat groente, smaakte ook heerlijk.

Week 46: De afgelopen week heb ik het rustig gehad, vooral beetje uitgezocht wat er allemaal nog moet gebeuren voordat ik vanaf 26 november allerlei tripjes heb. Woensdag hebben we samen met 3 meiden filmavondje gehouden bij mij thuis met wat lekkere hapjes en typisch Zweeds Glögg dat is een soort gluhwein. Was erg lekker. Sterke kaneel smaak, maar was echt prima.
Op donderdag was er vanuit social work een studytrip georganiseerd naar Kärhuset. Dit is een openhuis voor mensen met mental dissorders. Mensen kunnen hier altijd en vrijwillig terecht om vooral andere mensen te ontmoeten en niet alleen te hoeven zijn. Ze organiseren allerlei activiteiten en hebben allerlei mogelijkheden voor de mensen zoals een pottenbakkerij, muziekruimte, jongere ruimte en een kapper die komt. Alles is of gratis of heel goedkoop zodat het voor mensen geen grote drempel is om te komen. Het was erg interessant om hier in Zweden eens echt het social werk te bekijken en niet alleen over te lezen. Wie weet komt er binnenkort nog wel weer een andere trip aan.
's avonds weer soup at Skogis helaas mochten we dit keer niet naar binnen omdat niet iedereen een union member was... Vorige keer was het geen probleem, maar nu zat de grote baas er. Erg flauw. We zijn toen met het groepje naar de Fika plaats in School gegaan en hebben daar lekker lasagne gegeten en wat gekletst.

Zo dat was het dan wel weer een beetje tot nu toe. Vanmorgen heb ik uiteraard de intocht van Sinterklaas meegekeken. Moet toch beetje bijblijven haha en morgen ga ik weer heerlijk middagje naar IKSU spa. Echt lekker. Voor de komende anderhalve week heb ik een planning gemaakt om een beetje structuur terug te krijgen want die is nu ver te zoeken. En dan vanaf 26 november naar Kiruna, 4 december Steffi uitzwaaien, 5 december met een lapland trip naar Finland en het Santa clause dorp!! en 10 december komt mijn broer en Marjolein mij bezoeken. Met hen ga ik nog een dagje mee naar beneden rijden tot Gavle om daaruit weer met de trein terug naar Umeå te gaan en dan is het nog maar 1 weekje en dan kom ik weer terug naar Nederland. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Tills nästa blogg!! (tot de volgende blog)

  • 15 November 2014 - 16:39

    Annemiek:

    hoi Laura wat een leuk verslag ik lees wel dat je het erg naar
    Je zin heb maar dat had ik ook wel verwacht .
    Wat je mis is een knuffel maar die krijg je straks weer genoeg.
    Geniet nog maar van de laatste tijd ,voor je het weet zit je alweer lekker naast de kerstboom.
    Lieve groetjes van ons

  • 15 November 2014 - 19:02

    Simone:

    Wat een mooi verhaal weer!
    Zoveel leuke dingen om te doen en leuk er mensen om je heen.
    je zou inderdaad bijna school vergeten he!

    Al aan het wennen aan de kou? Jij liever dan ik ;)

    Tot je volgende verhaal of tot apps

    xx simone

  • 19 November 2014 - 12:50

    Berry:

    Hoi Laura,

    Heerlijk om te lezen hoe goed het allemaal gaat. Je knuffels spaar ik wel op, komt helemaal goed.
    Geniet ervan. Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Halfjaar studeren in Zweden.

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 7397

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Halfjaar studeren in Zweden

Landen bezocht: